V nedeľu 17. decembra uplynie 120 rokov od riadeného letu prvého
motorového lietadla na svete. Ten uskutočnil Orville Wright - mladší
brat priekopníkov letectva a vynálezcov Wrightovcov.
"Tento svetový primát si na svoje konto pripísalo lietadlo Wright
Flyer Wilbura a Orvilla Wrightovcov, nadšencov pre lietanie, ktorých už v
mladosti zaujali výsledky výskumu nemeckého priekopníka letectva Otta
Lilienthala," uviedol pre TASR odborník na letectvo a vojenský historik Peter Šumichrast.
Wrightovci podali oficiálnu žiadosť o patent na svoj ´lietajúci stroj´ 23. marca 1903. Bratia však nečakali na jeho udelenie.
"O poradí pilotov medzi bratmi rozhodol los mincou, ktorý vyhral Wilbur
Wright, starší z dvojice súrodencov. Prvý štart motorom poháňaného
lietadla riadeného Wilburom sa uskutočnil 14. decembra 1903 v lokalite
Kitty Hawk v Severnej Karolíne. Vzhľadom na chybu pilota sa však skončil
haváriou," priblížil Šumichrast, ktorý je autorom a spoluautorom
desiatok vedeckých a vedecko-populárnych prác, v ktorých sa venuje
problematike letectva.
O tri dni neskôr, už s opraveným lietadlom odštartoval 17. decembra 1903
Orville Wright, ktorý vo vzduchu zotrval 12 sekúnd a práve preto sa
prvenstvo pripisuje jemu. Wilbur dosiahol v ten istý deň zase najdlhší
let, ktorý trval 59 sekúnd. Počas neho preletelo lietadlo 260 metrov.
Bratia Wrightovci sa narodili v americkom Daytone v štáte Ohio v rodine
biskupa Miltona Wrighta, ktorý mal sedem detí. Orville (narodený 19.
augusta 1871) so starším bratom Wilburom (narodený 16. apríla 1867) od
mladosti spolupracovali spolu v oblasti vynálezov. Okrem "lietajúcej"
hračky, ktorú im priniesol otec, ich nadšenie pre lietanie umocnilo
čítanie o Lilienthalovi. V roku 1892 už spolu s Wilburom vlastnili
spoločnosť Wright Cycle Company. Aj keď v obchodovaní s bicyklami boli
úspešní, naďalej sa ako samoukovia zdokonaľovali v oblasti letectva.
Najskôr sa zaoberali výrobou klzákov, na ktorých uplatňovali zložitý
systém nazývaný wing wraping (skrútenie krídiel). Experimentovanie s
návrhmi lietadiel ich priviedlo k zostrojeniu motorového lietadla. Počas
prvého letu použili vlastnoručne vyrobené vrtule a motor na mieru
vyrobený v ich obchode s bicyklami. Rozpätie krídiel dvojplošníka bolo
12 metrov, váha 340 kg a 77-kilogramový motor mal výkon 12 konských síl
(9 kW). Orville vtedy ležal na spodnom krídle a nakláňaním zo strany na
stranu lietadlo riadil.
Odvtedy súrodenci podnikli veľa pokusov. Lietadlá postupne vylepšovali
až si ich od nich kúpila americká armáda. Bratia si v roku 1909 založili
spoločnosť na výrobu lietadiel Wright Company so sídlom v New Yorku.
Wilbur Wright o niekoľko rokov neskôr ochorel. Diagnostikovali mu brušný
týfus, na ktorý zomrel 30. mája 1912 vo svojom rodnom dome v Daytone.
Orville Wright štyri roky po smrti brata firmu predal. Vybudoval letecké
laboratórium v západnej časti Daytonu a naďalej propagoval letectvo.
Bol jedným zo zakladajúcich členov Národného poradného výboru pre
letectvo (NACA), predchodcu dnešného Národného úradu pre letectvo a
vesmír (NASA).
V apríli 1930 získal prvú medailu Daniela Guggenheima za veľké úspechy v
letectve. V roku 1936 ho zvolili za člena Národnej akadémie vied USA.
Orville Wright zomrel v Daytone 30. januára 1948.
Patentový spis "lietajúceho stroja" bratov Wrightovcov zmizol na viac
ako 36 rokov. Niekoľko jeho strán sa objavilo na výstave v galérii West
Rotunda v Národnom archívnom múzeu v USA pri príležitosti 110. výročia
od získania patentu číslo 821 393.
"V prípade patentu Orvilla a Wilbura Wrightovcov možno konštatovať, že v
dejinách letectva išlo o prevratný čin, ktorý posunul jeho vývoj o
značný krok vpred. Oproti svojim predchodcom dokázali títo priekopníci
vývoja letectva to najdôležitejšie – že človek je schopný pilotovať
lietadlo, tzn. podľa svojho rozhodnutia riadiť lietadlo okolo troch osí.
Vďaka Wrightovcom sa položili základy pre rozvoj letectva v
celosvetovom meradle," dodal pre TASR Šumichrast.